Testējam mākslīgā intelekta rīku Copilot: mūsu pirmie iespaidi un secinājumi

Foto: Freepik.com

Šī gada 15. janvārī starptautiskā datoru tehnoloģiju korporācija Microsoft nāca klajā ar paziņojumu, ka ģeneratīvais mākslīgā intelekta rīks Copilot Pro un Copilot for Microsoft 365 ir kļuvis pieejams ikvienam. Copilot ir mākslīgā intelekta risinājums, kas tiek integrēts dažādos Microsoft produktos un pakalpojumos, piemēram, Windows, Microsoft 365, Github, Dynamics un vēl citos. Tomēr, ko ir svarīgi zināt par to, kādas ir tā funkcijas un iespējas latviešu valodā? Par to vairāk stāstām raksta turpinājumā.

Jaunas iespējas darbinieku produktivitātes paaugstināšanai

Mākslīgais intelekts un tā nozare arvien turpina pilnveidoties, piedāvājot jaunus rīkus, kā optimizēt savu laiku un veicināt produktivitāti. Pagājušā gada 30. novembrī Microsoft paziņoja, ka ir pieejama Copilot in Windows priekšskatījuma (Preview) versija, kas pašreiz tiek izplatīta kā datora operētājsistēmas jauninājums Ziemeļamerikā, daļā Āzijas un Dienvidamerikas, taču plānots, ka pakāpeniski tiks ietverti arī vēl citi reģioni. Jārēķinās, ka šobrīd Copilot in Windows ir pieejams uzņēmumu nepārvaldītiem datoriem ar Windows 10/11 operētājsistēmām. Ja arī Latvijā būs pieejams šis mākslīgā intelekta asistents, tas datorā tiks instalēts kā neobligāts jauninājums. Pēc tā instalēšanas uzdevumu joslā redzēsim Copilot pogu (ja sava datora profilā pieteiksimies ar Microsoft kontu).

Foto: bda.lv

Copilot for Microsoft 365 ir integrēts Microsoft Office lietojumprogrammās, solot nodrošināt šādas iespējas:

  • Microsoft Word – automātiska tekstu ģenerēšana, norādot tēmu, uzrakstītā teksta stila maiņa, tabulu integrēšana tekstā, īsa kopsavilkuma izveide par apjomīgāku dokumentu;
  • Microsoft Excel – datu analīzes veikšana, uzdodot jautājumu cilvēkam saprotamā valodā par datu tabulu, dažādu kopsavilkuma tabulu izveide, par pamatu izmantojot datu kopu Excel tabulā, palīdzības sniegšana sarežģītākas formulas izveidē;
  • Microsoft PowerPoint – prezentāciju veidošana, par pamatu izmantojot attiecīgo Word dokumentu un organizācijas izstrādātu prezentācijas sagatavi, slaida saturam piemērota attēla ģenerēšana;
  • Microsoft Teams – sapulces kopsavilkuma un pierakstu izveide, uzdevumu, kas jāveic pēc sapulces, ģenerēšana, atbilžu sniegšana uz jautājumiem par kādu konkrētu sapulci, sapulces vai čata kopsavilkuma sagatavošana. Koncentrētākas informācijas sniegšana par pēdējā nedēļā saņemtajām čata ziņām;
  • Microsoft Outlook – atbilžu sniegšana par noteiktu sarakstes pavedienu, atbildes ģenerēšana saņemtajām e-pasta vēstulēm. E-pastu rakstīšana (lietotājam ir jānorāda stils un informācija, ko tajā iekļaut).

Visa centrā ir Copilot tērzēšanas iespēja, kurai var piekļūt gan no Teams, gan interneta pārlūka. Tajā iespējams uzdot jautājumus par organizācijas mākonī esošajiem datiem – atrast dokumentus, izmantojot konkrētu atslēgvārdu, iegūt gan informāciju par saņemtajiem e-pastiem, gan kopsavilkumu par noteikta dokumenta saturu. Svarīgākais, ka organizācijas dati paliek tās datu mākonī – tie netiek izmantoti, lai mācītu mākslīgo intelektu. Vairāk par Capilot for Microsoft 365 var uzzināt ŠEIT.

Rīka sniegtās iespējas un funkcionalitāte: vai pietiekošas?

Foto: Freepik.com

Copilot for Microsoft 365 pašreiz izmēģina divi mūsu kolēģi – tehnoloģiju entuziasti: IT un inovāciju speciālists un IT nodaļas vadītājs Normunds Upenieks, kā arī klientu attiecību vadītājs Kristaps Eniņš. Viņi dalās pirmajos iespaidos un noderīgos padomos par šī rīka funkcionālajām iespējām un tā reālo praktisko pielietojumu ikdienā – darba pienākumu veikšanai.

Kādas ir Copilot sniegtās iespējas jeb ko ar šī rīka palīdzību ir iespējams paveikt?

Normunds: Patiesībā tiek solītas ļoti daudzveidīgas iespējas šī rīka izmantošanā. Tīmekļa versijā, kas pieejama bez maksas, var tērzēt par dažādām tēmām, piemēram, ziņām, sportu, mākslu, zinātni, vēsturi un daudz ko citu. Var radīt jaunu, oriģinālu saturu – dzeju, stāstus, esejas, dziesmas, veidot programmu kodus. Veikt sava rakstītā satura uzlabošanu, pēc izveidotā apraksta ģenerēt attēlus. Savukārt Microsoft 365 Copilot versijā mākslīgais intelekts ir integrēts Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Teams, Whiteboard, Loop lietojuprogrammās – darbinieku produktivitātes paaugstināšanai.

Kristaps: Jā, principā tas ir kā ChatGPT, kas ir saintegrēts ar visu Microsoft vidi. Ar šī rīka palīdzību ir iespējams veidot, piemēram, PowerPoint prezentācijas, izmantojot informāciju, kas ir pieejama Word dokumentā.

Kā notiek Copilot ieinstalēšana datorā?

Kristaps: Vispirms ir jāiegādājas licence. Kad tas ir darīts, tā ir jāatjauno katrā no Microsoft Office programmatūrām – Word, Excel, PowerPoint, Outlook. Pēc tam katra programmatūra ir jārestartē.

Normunds: Turklāt, ja uzņēmumā vēlies izmantot Copilot for Microsoft 365, tad nepieciešamo skaitu licenču jāiegādājas organizācijas līmenī. Pēc tam tās centralizēti ir jāpiesaista visiem lietotājiem, kuri šo rīku izmantos. Organizācijas administratoriem vajadzēs veikt dažus papildu soļus, lai pēc iespējas aizsargātu datus un nodrošinātu kopēji izmantojamos resursus (dokumentu veidnes, attēlus u. c.) attiecīgā satura radīšanai.

Ja datorā ir instalētas Microsoft 365 lietojumprogrammas, tad papildus neko nevajag darīt – Copilot iespējas programmās parādīsies automātiski. Jāpiemin, ka tās gan neparādās uzreiz, tāpēc nepacietīgākie jau var atjaunināt licences attiecīgās programmas Account sadaļā. Vēl jāņem vērā, ka Copilot atblasts ir pieejams tikai jaunajā Outlook versijā.

Cik maksā licence?

Kristaps: Šobrīd uzņēmumiem Copilot for Microsoft 365 versijas licences cena ir 30 USD jeb aptuveni 28 EUR mēnesī par vienu lietotāju. Savukārt Copilot Pro ir paredzēts privātpersonām jeb individuālajiem lietotājiem, tā cena ir 20 USD jeb aptuveni 18 EUR.

Normunds: Bezmaksas Copilot versijai, kas pieejama caur pārlūku vai integrēta Edge pārlūkā, licence nav nepieciešama. Tomēr, ja vēlies izmantot Microsoft Copilot Pro vai Copilot for Microsoft 365, tad tādā gadījumā gan tas jau ir maksas pakalpojums. Mani personīgi pārsteidza tas, ka Copilot for Microsoft 365 var iegādāties tikai kā gada plānu.

Skaidrs, ka Copilot spēj funkcionēt angļu valodā, taču cik plašas ir šī rīka izmantošanas iespējas latviešu valodā?

Normunds: Šobrīd būtiskākais trūkums ir tāds, ka Copilot praktiski nav latviešu valodas atbalsta. Ja rīks ir nepieciešams teksta ģenerēšanai, tad vispirms jālūdz to darīt angļu valodā un tad pašam manuāli tas ir jāpārtulko uz latviešu valodu. Jautājumus var uzdot tikai dažās valodās – angļu, spāņu, japāņu, vācu, portugāļu, itāļu un Chinese Simplified.

Kristaps: Piekrītu. Rīks nepieņem uzvednes (prompts) latviešu valodā. Tāpat arī tekstuālo informāciju, kas uzrakstīta latviešu valodā, tas īsti līdz galam nesaprot. Jāsaka, ka bez angļu valodas zināšanām vismaz pagaidām Copilot ir principā nelietojams.

Foto: bda.lv

Kādi būtu jūsu ieteikumi citiem, kuri tikai vēl plāno uzsākt Copilot izmantošanu?

Kristaps: Noteikti pirms apsvērt domu iegādāties Copilot, es ieteiktu padarboties ar ChatGPT, lai saprastu, kā pēc iespējas efektīvāk ar šo rīku komunicēt, lai tas būtu palīdzošs un noderīgs ikdienas darbā.

Normunds: Lai palielinātu Copilot efektivitāti, uzņēmumā noteikti būs jāpiestrādā pie datu higiēnas un datu sakārtošanas procesa. Mākslīgā intelekta modeļi ir tik labi, cik labs ir saturs, kam tie var piekļūt. Tas nozīmē, ka ir rūpīgi jāizvērtē dati, datu drošība, informācijas klasifikācija un citi aspekti. Tāpat jāplāno, kas var piekļūt datiem gan OneDrive, SharePoint, Teams vidēs, gan arī citiem Microsoft 365 pakalpojumiem. Jāpatur prātā, ka šim rīkam būs piekļuve visiem tiem datiem, kur tā lietotājam ir piešķirtas tiesības.

Iespējams, ka, sākot izmantot Copilot, pirmie rezultāti nespēs sasniegt cerēto, tādēļ būs jāpiešauj roka darbā ar šo rīku, lai saprastu, ko jautāt un kā pareizi veidot uzvednes jeb prompts.

Kādi ir jūsu pašu pirmie iespaidi par šo rīku?

Normunds: Rīks būs noderīgs tām organizācijām, kuru pamatvaloda ir kāda no tām, ko Copilot šobrīd atbalsta. Mums, pārējiem, kuri ikdienā savā darbā izmanto latviešu valodu, vēl kāds laiks būs jāpagaida, līdz rīks sāks domāt šajā valodā. Iesaku Copilot organizācijā ieviest pakāpeniski. Piemēram, sākumā piešķirt piekļuvi tiem darbiniekiem, kuri saskata šī rīka potenciālu. Vēlāk viņi būs tie, kas dalīsies savā viedoklī par Copilot lietderību, kā arī varēs iesaistīties citu kolēģu apmācīšanā saistībā ar tā lietošanu.

Kristaps: Manuprāt, šis rīks ir nedaudz pārvērtēts, bet iespējams tādēļ, ka tas vēl skaitās ļoti jauns un DevOps inženieriem vēl nav bijusi iespēja detalizēti izanalizēt un apstrādāt visu lietotāju pieredzi. Pagaidām mūsu tirgū pilnvērtīga Copilot izmantošana iespējama tikai tām organizācijām, kuru pamata darba valoda ir angļu.

Nenoliedzami, mākslīgais intelekts arvien vairāk ienāk mūsu ikdienā, efektivizējot laiku un paaugstinot produktivitāti, tomēr, lai to spētu pilnvērtīgi izmantot savām personīgajām un profesionālajām vajadzībām, vispirms ir svarīgi apgūt nepieciešamās zināšanas un prasmes.

Mēs, Baltijas Datoru Akadēmija (BDA), piedāvājam pilnveidoties mākslīgā intelekta jomā. Piemērām, tālākizglītības kursi Mākslīgais intelekts tuvplānā – jaunas iespējas produktīvākam darbam ir paredzēti ikvienam, lai gūtu pilnīgu un visaptverošu izpratni par mākslīgo intelektu un tā iespējām. Izvēlies uzticamu un kvalitatīvu mācību partneri!