Mākslīgais intelekts: kā mēs to jau izmantojam savā ikdienā, pat nenojaušot
10.11.2025

Foto: Freepik.com
Šobrīd vārdu savienojums “mākslīgais intelekts” tiek izmantots ļoti bieži un dažādos kontekstos. Kādi to uztver kā inovatīvu nākotnes tehnoloģiju, kas mainīs pasauli, bet citi – kā biedu, kas “aizvietos cilvēkus”. Patiesībā dažādi mākslīgā intelekta rīki un risinājumi jau sen ir kļuvuši par daļu no mūsu ikdienas un dzīves. Mēs tos izmantojam gan tad, kad apskatām ziņas un ielūkojamies sociālajos tīklos, gan plānojot savu dienu un noslēdzot to ar kādu filmu vai seriālu.
Iespējas pilnveidoties mākslīgā intelekta jomā – daudz un dažādas
Ja reiz domājam par to, kas ir mākslīgais intelekts, būtiski saprast – tas nav tikai sarežģīts tehnoloģiju pasaules jēdziens, bet gan praktisks rīks, kas lielā mērā ietekmē to, kā strādājam, mācāmies un sazināmies ar citiem. Daudzi pieaugušie, saskaroties ar jaunām tehnoloģijām, nereti izjūt nedrošību vai bažas par to, vai spēs tās gana labi izprast un apgūt. Taču labā ziņa – tiek piedāvāti dažādi kvalifikācijas kursi, kuru ietvaros iespējams iemācīties mākslīgā intelekta pielietojumu darbā vai ikdienas procesos, izprotot ne tikai tā tehniskos pamatprincipus, bet arī attīstot radošo domāšanu un tik nepieciešamās digitālās prasmes.
Lietotnes, kas atvieglo ikdienu

Foto: Freepik.com
Lai arī ne vienmēr to pamanām, ļoti daudzos rīkos, lietotnēs un mobilajās aplikācijās, ko izmantojam katru dienu, ir integrēti mākslīgā intelekta risinājumi. Piemēram:
- Google Maps vai Waze, kas ne tikai rāda virzienu, kā nokļūt iecerētajā galamērķī, bet arī ataino satiksmes intensitāti, piedāvā alternatīvas maršrutu opcijas, analizējot citu lietotāju braukšanas paradumus;
- Spotify, YouTube vai Netflix analizē, cik ilgi un ko tieši klausāmies un skatāmies. Balstoties uz šiem datiem, tiek veidoti personalizēti un pārsteidzoši precīzi atskaņošanas saraksti, filmu un seriālu izlase;
- CapCut vai Captions programmas spēj automātiski atpazīt tiešo runu, pārvēršot to tekstā. Tas ir īpaši noderīgi, veidojot video Instagram, TikTok un citiem sociālajiem tīkliem, kur tiek patērēts saturs bez skaņas vai arī nepieciešams pievienot subtitrus svešvalodā.
Mākslīgā intelekta modeļi, kas analizē uzvedību un paradumus
Izmantojot mākslīgā intelekta risinājumus, YouTube automātiski atlasa interesantākos video fragmentus, kuros parasti ir vairāk kustības vai spilgtākas emocijas. Mākslīgā intelekta modelis analizē gan satura patērētāju uzvedības paradumus, gan arī ņem vērā, attēlu, skaņu, kādus specifiskākus elementus, kas varētu piesaistīt un noturēt uzmanību.
Pēc līdzīga principa darbojas arī TikTok un Instagram Reels video rekomendācijas.
Algoritmi ne tikai “zina, kas patiks”, bet prognozē to, kam cilvēks pievērsīs lielāku uzmanību, analizējot, cik ilgi videoklips tiek skatīts, vai tas tiek darīts atkārtoti, kā reaģējam uz redzēto saturu (šajā gadījumā nozīme ir tam, vai atzīmējam video ar “patīk”, atstājam komentāru un padalāmies ar redzēto).
Taču mākslīgais intelekts nav tikai programmatūrām. Arvien vairāk tas tiek integrēts arī sadzīves tehnikā. Piemēram, roboti-putekļu sūcēji veic grīdas uzkopšanu, spēj atpazīt telpas plānojumu, izstrādāt maršrutu, izvairīties no šķēršļiem un darboties autonomi – bez cilvēka iesaistes.
Tas nozīmē, ka mēs ne tikai izmantojam tehnoloģijas, bet arī tās pielāgojam savam ikdienas ritmam un dzīvesveidam.
Kā tehnoloģijas “zina” visu par mums?
Piekritīsi, ka ikdiena bez mobilā telefona ir ļoti grūti iedomājama. Viedierīce nepieciešama saziņai, brīvā laika pavadīšanai, darbam un mācībām. Iztēlojies tipisku darba dienas rītu: tu pamosties, vēl neesi līdz galam atvēris acis, bet roka jau automātiski sniedzas pēc telefona – jāielūkojas sociālajos tīklos, ziņu lapās, jāapskatās laikapstākļu prognoze, jāatskaņo iecīnītākā mūzika labākam noskaņojumam un mundrākam rīta cēlienam.
Tas viss notiek bez īpašas domāšanas vai piepūles. Viedierīces “pielāgojas” mums, mūsu ieradumiem, ikdienas tempam un noskaņojumam. Viss šķiet tik ērti un parocīgi, raisot pārdomas par to, kā tehnoloģija “saprot”, kas tieši šobrīd mums ir vajadzīgs?
Atbilde slēpjas tajā, ka mākslīgais intelekts spēj analizēt mūsu uzvedību un paradumus. Tiek piefiksēts, kādas mobilās lietotnes visbiežāk izmantojam, kādu mūziku klausāmies, cik bieži apmeklējam konkrētas vietas. Šī informācija tiek apkopota un pārveidota par datu modeļiem, kas ļauj sistēmai identificēt intereses un paredzēt mūsu nākamos soļus.
Mākslīgais intelekts nav pārdabiska būtne, kas spēj “lasīt” mūsu domas – viss pamatā balstās uz ieradumu atkārtošanu un datu loģiku. Ja, piemēram, katru svētdienu meklējam jaunas receptes vai klausāmies nomierinošu mūziku, šī uzvedība tiek fiksēta kā paradums. Ja ik rītu apskatām laikapstākļu prognozi, telefons identificē to kā svarīgu informāciju. Tādējādi sistēma pakāpeniski “iemācās” to, kas mums ir būtisks, spējot pielāgot saturu atbilstoši vajadzībām un interesēm.
Mākslīgais intelekts darbā – efektivitātes uzlabošanai, nevis pilnīgai aizvietošanai

Foto: Freepik.com
Arvien biežāk izskan jautājumi par to, vai tehnoloģijas patiešām spēs aizstāt cilvēkus, un daudzi paliks bez darba. Mākslīgais intelekts jāuztver kā palīgs, nevis aizvietotājs. Ar tā rīkiem iespējams:
- sagatavot e-pastus, reklāmas kampaņu tekstus un cita veida informāciju;
- analizēt datus;
- veikt programmēšanas darbus;
- sagatavot prezentācijas;
- radīt jaunas, inovatīvas idejas un risinājumus;
- radīt unikālu saturu bilžu un video veidā.
Šāda sadarbība ļauj mums kā cilvēkiem strādāt radošāk un efektīvāk, izvairoties no manuālu darbību veikšanas, kas aizņem ļoti daudz laika. Pats svarīgākais visā procesā ir spēja apzināti un gudri izmantot mākslīgo intelektu. Turklāt, kā minēts Pasaules Ekonomikas foruma ziņojumā “Future of Jobs Report 2025” – tuvāko 5 gadu laikā spēja prasmīgi izmantot mākslīgā intelekta rīkkus un strādāt ar lielajiem datiem (Big Data) kļūs par arvien pieprasītākām prasmēm.
Ieguvumi komersantiem un darbiniekiem
Prasme pielietot mākslīgā intelekta rīkus sniedz būtisku pievienoto vērtību ikvienam cilvēkam, neatkarīgi no profesionālās darbības jomas. Arī uzņēmuma konkurētspēja tiešā mērā ir saistīta ar darbinieku kompetencēm. Regulāru mācību nodrošināšana ir vērtīga ilgtermiņa investīcija, kas sniedz daudz priekšrocību, piemēram, nodrošina ātrāku pielāgošanos pārmaiņām, jaunu ideju radīšanu un spēju savā labā izmantot tehnoloģiskos risinājumus, tādējādi ietaupot laiku un uzlabojot darba efektivitāti.
BDA ir viens no pieredzes bagātākajiem mācību centriem Baltijā, kas specializējas tieši mākslīgā intelekta jomā, piedāvājot daudzveidīgus mācību risinājumus. Tālākizglītības kursi veicina izpratni par to, kā:
- ar mākslīgā intelekta rīkiem uzlabot un paātrināt darba procesus;
- praktiski izmantot mākslīgā intelekta rīkus apguve satura radīšanā, datu analīzē, automatizācijas procesu ieviešanā;
- efektīvāk pieņemt stratēģiskus lēmumus attiecībā uz mākslīgā intelekta izmantošanu uzņēmuma ilgtspējīgas izaugsmes un attīstības veicināšanai.
Kāpēc mācīties BDA?
- 150+ pasniedzēju komanda. Visi pasniedzēji ir profesionāļi un savas jomas eksperti;
- mākslīgā intelekta un digitālo prasmju ekspertīze, lai palīdzētu uzņēmumiem vienmēr būt soli priekšā tehnoloģiju pasaulē;
- individuāli pielāgoti risinājumi – mēs ne tikai nodrošinām daudzpusīgu un kvalitatīvu kursu apguvi, bet arī veicam kompetenču novērtēšanu un sagatavojam individuālu mācību plānu, kas pielāgots konkrētā uzņēmuma specifikai, darbinieku vajadzībām un interesēm;
- starptautiska pieredze un sertifikācijas iespēju nodrošināšana jauniegūto zināšanu un prasmju apliecināšanai;
- elastīgas mācību iespējas tiešsaistē un klātienē.
Mākslīgais intelekts ir klātesošs kā darbā, tā arī personīgajā dzīvē. Tā ir brīnišķīga iespēja kļūt zinošākiem, strādāt gudrāk un efektīvāk. Jo labāk mēs saprotam, kā tas darbojas un ir pielietojams dažādu uzdevumu veikšanai, jo drošāk un efektīvāk mākslīgā intelekta rīkus un risinājumus varam izmantot savā labā. Apskati mācību piedāvājumu un sāc pilnveidot savas un komandas zināšanas BDA jau šodien!