Pasniedzēja vadītas mācības pieaugušajiem: kādus ieguvumus tās sniedz?
04.07.2025
Foto: Freepik.com
Mūsdienās, kad iespējams mācīties jebkurā laikā un vietā, pateicoties e-kursiem, mākslīgā intelekta rīkiem, citiem mācību formātiem un daudzveidīgajām iespējām, varētu šķist, ka reāla cilvēka klātesamība vairs nav tik nozīmīga. Taču tā nebūt nav, jo pasniedzēja vadītas mācības pieaugušajiem joprojām ir viens no efektīvākajiem veidiem zināšanu pilnveidei un jaunu prasmju apguvei. Kāpēc tā? Noskaidro bloga raksta turpinājumā!
Mācīšanās kā vērtīgs ieguvums ikvienam
Foto: Freepik.com
Izglītība pieaugušajiem un nepārtraukta sevis attīstība ir mūsdienu dinamiskā dzīvesveida prasība. Gan personīgajā dzīvē, gan profesionālajā attīstībā tālākizglītības kursi ir kā instruments, kas ļauj efektīvāk pielāgoties pārmaiņām, saglabāt jauneklīgumu un veicināt konkurētspēju darba tirgū.
Iztēlojies situāciju. Tev ir 45 gadi un lielākā daļa dzīves ir aizvadīta nelielā uzņēmumā, pildot biroja administratora darba pienākumus. Pēdējo gadu laikā arvien biežāk pieķer sevi pie domas, ka darbs vairs nesagādā gandarījumu, ir iestājusies rutīna, turklāt nav nekādu izaugsmes iespēju. Būtisku lomu spēlē arī digitalizācija un tehnoloģiju straujā attīstība, kas raisa neziņu par savu vietu darba tirgū nākotnē.
Domājot par savu zināšanu un prasmju pilnveidi, nolem pieteikties projektu vadības mācībām. Tās vada pasniedzējs, kuram ir ilggadēja pieredze un bagātīgi uzkrātas zināšanas. Pēc mācībām izjūtu gandarījumu, prieku un motivāciju mesties iekšā darbos un jaunos izaicinājumos.
Ko nozīmē šis piemērs?
- Mācības pieaugušajiem var pavērt ceļu uz jaunu profesionālo virzienu vai veicināt izaugsmi.
- Pasniedzēja vadītas mācības pieaugušajiem sekmē ne tikai efektīvu teorijas, bet arī pilnvērtīgu prasmju apguvi, kas, iespējams, pašmācības ceļā būtu grūtāk paveicams.
- Tiek radīta drošības sajūta nepārtrauktu pārmaiņu laikā – cilvēks nejūtas iestrēdzis vai nepilnvērtīgs, jo zina, ka ir iespēja apgūt ko jaunu.
-
Strukturēta un mērķtiecīga mācību procesa vadīšana
Pasniedzējs ir tas, kurš izveido strukturētu un pārdomātu mācību plānu, lai ikviens tiktu virzīts uz rezultātu, neatkarīgi no mērķa – veiksmīgi pabeigt kursu vai nokārtot gala eksāmenu un iegūt starptautisku sertifikātu. Informācija, kas tiek pasniegta strukturētā un saprotamā veidā, ir vieglāk uztverama un ilgāk saglabājas atmiņā – to apliecina arī pasaulē veikto pētījumu rezultāti neirozinātnes un pedagoģijas jomās. Strukturēta informācija smadzenēm ir vieglāk kodējama, īpaši tad, ja tā tiek sasaistīta ar jau esošām zināšanām un pieredzi. (1)
-
Atgriezeniskās saites sniegšana
Viens no būtiskākajiem šādu mācību ieguvumiem ir komunikācija ar pasniedzēju – jautājumus var uzdot uzreiz un atbildes iespējams saņemt reāllaikā. Tas ļauj mācīties efektīvāk un jēgpilnāk. Tiešā saziņa ar pasniedzēju mācību laikā vairo izpratni un novērš nevajadzīgus pārpratumus. Šāda pieeja ir svarīga jebkurā vecumposmā – kā skolēniem, tā arī pieaugušajiem. (2)
-
Motivācijas uzturēšana un atbildības veidošana
Ja mācības pieaugušajiem notiek vairākas dienas, tas nozīmē regulāru satikšanos gan ar pasniedzēju, gan līdzgaitniekiem. Mācoties kopā ar citiem, rodas papildu motivācija izpildīt uzdevumus un sasniegt izvirzītos mērķus. Turklāt sociālā mijiedarbība ir svarīga, jo tādā veidā tiek radīta piederības sajūta.
-
Dinamikas, interaktivitātes un pieredzes apmaiņas nodrošināšana
Pasniedzēja vadītas mācības ir dinamiskas. Mācību procesā ietverta gan teorijas daļas apguve, gan dažādu praktisko vingrinājumu un uzdevumu izpilde, tāpat tiek organizēti grupu darbi un diskusijas. Tas viss attīsta kritisko domāšanu, radošumu, palīdz saredzēt jaunas perspektīvas un nereti – nonākt pie vispārdrošāko ideju realizēšanas. Tieši interaktivitāte mācību procesa laikā palīdz veidot padziļinātāku izpratni par apgūto.
Pētījumi rāda, ka tiem cilvēkiem, kuri aktīvi iesaistās diskusijās un piedalās praktiskās nodarbībās, ir labāki mācību rezultāti, un informācija ilgāk paliek atmiņā, salīdzinot, piemēram, ar mācībām, kas norit tikai pasīvas klausīšanās formā. (3)
-
Individuālas pieejas radīšana
Nepieciešamības gadījumā mācību saturu iespējams pielāgot grupas vajadzībām vai cilvēku zināšanu līmenim. Piemēram, ja pie mums no viena uzņēmuma mācās vairāki darbinieki, mācību programma var tikt pārstrukturizēta atbilstoši viņu interesēm un vajadzībām.
-
Drošas vides veidošana
Pasniedzēja vadītu mācību vide ir kontrolētāka un atbalstošāka, salīdzinot, piemēram, ar e-kursa apguvi, kas nozīmē patstāvīgu mācīšanos vienatnē. Ir svarīgi, lai ikviens mācību dalībnieks justos droši, varētu brīvi dalīties savā viedoklī un ar prieku mācītos cits no cita.
-
Dalīšanās visvērtīgākajā – savās zināšanās
Viens no svarīgākajiem un galvenajiem ieguvumiem ir dalīšanās zināšanās un reālas pieredzes nodošana, ko nav iespējams pilnvērtīgi nodrošināt pašvadītās mācībās, lasot grāmatas vai klausoties lekcijas audio formātā. Pasniedzēja loma nav tikai dalīties zināšanās, bet arī:
- paskaidrot sarežģītu informāciju vienkāršā veidā, ņemot vērā auditorijas vajadzības;
- dalīties ar piemēriem no reālās dzīves vai profesionālās pieredzes, kas palīdz labāk saistīt teoriju ar praksi;
- brīdināt par tipiskām kļūdām, kuras, mācoties patstāvīgi, var nepamanīt;
- palīdzēt sagatavoties eksāmena kārtošanai, kas ir īpaši būtiski, ja vēlies iegūt starptautiski atzītu sertifikātu.
Pie mums – viss Tavai izaugsmei
Pie mums, BDA, Tev ir iespēja apgūt vairāk nekā 240 kursus, mācoties gan klātienē, gan attālināti. Kiberdrošība, programmēšana, digitālais mārketings, biznesa vadības kursi un ne tikai – viss vajadzīgais Tavai profesionālajai un personīgajai attīstībai.
Pasniedzēja vadītas mācības pieaugušajiem nav tikai zināšanu nodošana – tas ir process, kurā svarīga ir sadarbība, attīstība un atbalsts. Izvēlies BDA – mācības ar pievienoto vērtību!
Atsauces:
- Ambrose, S. A., Bridges, M. W., DiPietro, M., Lovett, M. C., & Norman, M. K. (2010). How Learning Works: Seven Research-Based Principles for Smart Teaching.
Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive Science, 12(2), 257–285. - Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112.
- Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410–8415.